Aktiviteter 2011

Tur til Oslo i oktober 2011

Hvem er ikke glad med den udsigt ?

I oktober 2011 tog Bernd, Peter S, Jens S og Maire, Niels W og Niels J P en tur til Oslo.

Efter afgang fra København om bord på "Crown of Scandinavia" samledes vi i vinbaren til ølsmagning af 6 af Bryggeriets Skands' produkter. Det styrkede appetitten til det følgende besøg ved a la carte-middagen i Blue Riband-restauranten.

Næste morgen nød vi morgenmaden og udsigten - godt placeret helt fremme i "7 Seas" - på vej ind gennem Oslofjorden.

Vel fremme i Oslo udmønstrede vi og kørte dernæst bagagen op på Radisson Plaza-hotellet. Her boede nogle af os på 17. sal, hvorfra vi kunne se DFDS' færger afgå og ankomme.

Så gik vi ned til busterminalen og tog flybussen ud til Gardermoen lufthavn, hvor Niels Wulffs ven Kjeld fra det danske SAS-museum viste os rundt på dets norske søstermuseum. Det norske er faktisk hovedmuseum, meget større end det danske SAS-museum og viser et meget stort antal flymodeller, interiører fra forskellige fly og meget andet. Meget interesant.

Vores rundviser Kjeld var fløjet op til Oslo kun for vores skyld - tak for det. 🙂 Så han fik også noget af det gode Skands øl, som vi havde bragt med i land.

 

 

  

  

Holdet efter besøget på SAS-flymuseet - vores rundviser Kjeld står bagest på trappen
Modeltog har skiftet ejer

Tilbageturen til Oslo foregik med det hurtige flytog (> 200 km/t), sjovt at prøve.

Om aftenen gik vi - i regnvejr - først hen på Karl Johan og spiste på en kinesisk restaurant. Det var helt OK til prisen. Tilbage i hotellets bar fandt Bernd noget modeltog frem, som han gerne ville sælge. Så de 2 Niels'er fik suppleret deres rullende samlinger.

 

Så til Bygdøy

På 3. dagen checkede vi efter morgenmaden ud fra hotellet, men lod bagagen blive der. Bevæbnede med Oslo-kortet tog vi bussen ud til Bygdøy. Indrømmet: man bør SEJLE derud, men desværre holdt de små både vinterpause...

Vi hoppede af bussen ved Vikingeskibsmuseet og så de flot rekonstruerede vikingeskibe, bl. a. Osebergskibet.

Efter besøget her hoppede vi på den næste bus ned til museumsodden, hvor vi startede med at besøge Søfartsmuseet. Her kunne vi bruge rigtig lang tid, selv om et afsnit af museet var under ombygnng eller indretning af ny særudstilling. Vi fik set rigtig mange modeller og så også en film om Norges kystlandskaber - flot filmet. Den gav faktisk lyst til at besøge Norges lange kyst - hvem sagde Hytirytten ?    

Efter også at have leget slæbebådsskippere i et modelbådsbassin var det tid til en tiltrængt pause i cafeteriet, hvor vi kunne lade batterierne op.

 

 

 

 

 

  

Wilhelmsens stykgodsbåd "Tagaytay"

"Fram"

Således fyldt med ny energi fortsatte vi til "Fram"-museet med Fridtjof Nansens berømte polarskib.

Wikipedia skriver om "Fram":

"Nansen chose Colin Archer, Norway's leading shipbuilder and naval architect, to design and build a suitable ship for the planned expedition. Using the toughest oak timbers available, and an intricate system of crossbeams and braces throughout its length, Archer built a vessel of extraordinary strength. Its rounded hull was designed so that it would slip upwards out of the grip of packing ice. Speed and sailing performance were secondary to the requirement of making the ship a safe and warm shelter during a predicted lengthy confinement.[44] With an overall length of 128 feet (39 m) and a beam of 36 feet (11 m), the length-to-beam ratio of just over three gave the ship its stubby appearance,[49] justified by Archer thus: "A ship that is built with exclusive regard to its suitability for [Nansen's] object must differ essentially from any known vessel."[50] The ship was launched by Eva Nansen at Archer's yard at Larvik, on 6 October 1892, and was named Fram."

Skibet klarede da også at være indefrosset i isen i Det arktiske Ocean" i næsten 3 år fra 1893 til 1896, fra De nordsibiriske Øer til Spitzbergen. Det var Nansens håb, at isdriften ville bringe skibet til Nordpolen, men i stedet førtes skibet vestpå. Nansen prøvede så at nå til Nordpolen med hundeslæde og en hjælper, men de måtte vende om lidt nord for 86 grader nord - og nåede med de hundeslæderne og til sidste de medbragte kajakker til Franz Josef Land.

Så vi klatrede rundt inde i og uden på det robuste træskib.

Selv om tiden efterhånden var knap, nåede vi lige også at kigge ind på Kontiki-museet, før vi skulle tilbage med bussen mod hotellet efter bagagen.

 

Hjemrejsen foregik med "Pearl Seaways"

Hjemturen

Godt trætte i benene gik vi om bord i "Pearl Seaways" og nåede at slappe lidt af, inden det var tid til afgang.

Men udsigten ved afgangen blev i hvert fald af nogle af os nydt fra de åbne agterdæk.

Og allerede kl. 17.45 indfandt vi os ved buffeten i 7 Seas-restauranten, hvor de mange skridt på Bygdøy, fra og til hotel, bus og DFDS bidrog til, at vi kunne gøre et gedigent indhug i de mange lækre retter.

Traditionen tro fortsatte vi i nærheden af pianoet i Navigator's Bar, hvor vi på ny fik smagt nogle af de udmærkede bryg fra Skands. Stemningen var fin, men til sidst fik trætheden overtaget, og vi måtte fortrække til kahytterne. 

Selskabet var atter samlet ved morgenbuffeten næste dag, mens skuden gled sydpå forbi Hven og ned mod København.

Hvor vi tog pænt afsked - ikke mindst med vores tyske samlervenner Bernd og Peter, der nu havde en pæn togtur hjem til Hamborg.

Glade efter en minderig tur med mange godt oplevelser - til søs og i land.